majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Genterapi

Kategori: Fakta, Kroppen

 
Nu i november kom den fantastiska nyheten om det första försöket att behandla personer med diagnosen LGMD2E med genterapi. De kliniska försöken görs med vector-teknik och förhoppningen är att man ska kunna förändra den defekta gen som orsakar sjukdomen och skapa en korrekt gen som i sin tur kommer leda till att sjukdomen stoppas och att kropppen sedan kommer fungera som den ska igen.
 
Om resultaten blir vad man hoppas på så är planen att man kommer fortsätta de kliniska försöken på personer med LGMD2L, LGMD2B, LGMD2C och LGMD2D. Jag kan bara hoppas på att även min diagnos, LGMD2I, blir behandlingsbar framöver.
 
Det känns enormt häftigt att få vara med om den här medicinska utvecklingen. Nu håller jag tummarna för att försöken faller väl ut. Helt ofattbart hur man kan komma på såna här saker. Jag är så otroligt imponerad!
 
 
.
Kommentera inlägget här: