majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Jourverksamhet för dyr!

Kategori: Allmänt

 
Fortsättning och uppföljning på föregående blogginlägg.
Här nedan följer ordväxlingen mellan mig och chefen för Hjälpmedescentralen via Region Gotlands soda på Facebook. Jag återkommer i ett annat inlägg och berättar hur vi löste det tillfälligt i helgen och hur det påverkade mig både fysiskt och mentalt.

Maja Ekman Olin till Region Gotland, den 17 oktober kl. 20:47 · Visby ·

Visst löser man det mesta och visst löste vi även dagens dilemma. Med extra hjälp av Emelie och ett draglakan kunde hon och Johan dra mig över till andra sidan av sängen, lirka på mig sele och lyfta mig till toaletten med min mobila lyft och sen tillbaka samma väg igen. Nu vet vi hur vi gör imorgon! Sen, på måndag, när de är tillbaka efter helgen på Hjälpmedelscentralen hoppas jag att de kan komma och laga taklyften. Att inte ha någon slags jour att vända sig till när den här typen av hjälpmedel går sönder tycker jag är helt vansinnigt! En taklyft har man ju inte för att man tycker det är lite skoj och inte faan är jag handikappad bara mellan 8 och 15, måndag - fredag, Region Gotland

Region Gotland
Hej igen, Maja!

Hjälpmedelschefen Sven-Åke Håkansson hälsar att jourverksamhet diskuterats vid flera tillfällen men erfarenheterna från andra kommuner med jour visar att den efterfrågas väldigt sällan. Jour på nätter och helger är däremot dyrt och ko
stnaden per åtgärd blir för hög.

Nyttan för den enskilda brukaren de gånger jouren rycker ut är förstås stor men inget av de hjälpmedel som hjälpmedelscentralen tillhandahåller är av livsuppehållande karaktär varför det är svårt att motivera de höga kostnaderna.

Vänliga hälsningar!
Tomas, FB-red
 
 
Maja Ekman Olin
Maja Ekman Olin
Tack Sven-Åke för ditt svar! Det var så klart ett väntat svar som förstärker och befäster känslan av att vårt samhälle inte klarar av eller vill leva upp till "alla människors lika värde", den svenska politikens ledmotiv. Att å ena sidan bli beviljad ett hjälpmedel från kommunen för att kunna leva ett värdigt liv men å andra sidan inte ta ansvaret för att de fungerar mer än under kontorstid med upp till några arbetsdagars väntetid går inte hand i hand med "alla människors lika värde". Hjälpmedel av livsuppehållande karaktär hade kunnat motiverat kostnaderna för en jourfunktion men inte hjälpmedel som är avgörande för att kunna förflytta sig till en toalett! Jag tror nog inte det finns någon som skulle tycka det kändes vare sig värdigt eller okej att vara förhindrad att göra sina toalettbesök över en helg och att det är en kostnad som borde vara en självklarhet att budgetera för i en kommun anser jag! Med all respekt, Maja Ekman Olin
 
 

Vad gör vi!?

Kategori: Hjälpmedel

 
Taklyften har slutat fungera!
Vi har ingen aning om hur vi ska få den att fungera igen.
Det är ett hjälpmedel som Hjälpmedelscentralen i Region Gotland (vår kommun) tillhandahållit.
Ett hjälpmedel som jag är helt beroende av för att förflytta mig till och från sängen. Jag hann med ett morgonbesök på toaletten men sen när jag skulle tillbaka så slutade den fungera. Den är helt död!
 
Det mest logiska kändes ju att höra av sig till Hjälpmedelscentralen. Vi ringde dit och en automatisk telefonsvarare meddelade att det var stängt. Ingen hänvisning... Region Gotlands hemsida, tänkte vi då och surfade in där. Där meddelades att Hjälpmedelscentralen inte bedriver jourverksamhet och hänvisning vidare till 112!
 
 
Nu har vi pratat med SOS Alarm som inte förstod någonting men bemötte oss på ett mycket professionellt och trevligt vis. Därifrån hamnade vi tillslut hos en person vid Region Gotland som försökte ringa alla hon kunde tänka sig att vara behjälpliga men landade tillslut i att vi skulle ringa 1177.
 
Nu har vi 1177 i luren och där försöker man hitta en lösning. Just nu föreslås vi att ringa en anhörig...
 
Jag börjar bli kissnödig!