majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Ljusare tider

Kategori: Allmänt, Hjälpmedel, Kroppen

 
Visst är det häftigt när ljuset börjar leta sig tillbaka över trädtopparna och fåglarna börjar sjunga med stolta och hopfulla röster! Snart, snart är det vår på riktigt, igen.
 
Jag har dessutom hittat till ett ställe som jag absolut inte trodde fanns men det gör det! Det är en plats där jag känner mig sedd, förstådd och trygg. Platsen är en liten "hemlig" del inom sjukvården i vår kommun, Region Gotland, som kallas Habiliteringen. Om deras uppgift kan man läsa följande, "Du kan få träning och behandling för att du ska må bra och för att din kropp ska fungera så bra som möjligt." och det är så häftigt för det är precis vad de gör. Det är nog första gången som jag känner att vården faktiskt finns där för mig och inte att jag är en av många som belastar vår sjukvård och helst med lite piller och eventuellt någon tidsbegränsad insats kan hålla mig borta från vårdapparaten ett tag.
 
Nu har jag fått ett fantastiskt litet team omkring mig som har till uppgift att hjälpa och stötta mig i den livssituation jag tvingats leva med och de vill det! Dessutom är de fantastiskt bra på det och det känns som om de tycker om att göra det. Det är en arbetsterapeut, en sjukgymnast, en kurator och en logoped. Helt fantastiska människor!
 
Att jag hittade dom var faktiskt en ren slump genom fågelskådandet för några år sedan. Så under mina 10 år här på Gotland med flitig kontakt med sjukvården så har inte en enda vårdgivare yppat ett ord om Habiliteringen. Helt obegripligt enligt mig.
 
Nu har jag på kort tid påbörjat samtal med min härliga kurator, träffat bästa logopeden och fått tips och råd kring mina måltider, hembesök av skönaste sjukgymnasten och arbetsterapeuten för att få hjälp med att ligga och sitta så bra som möjligt. Positioneringskuddar är på gång för att kunna stötta upp kroppen på ett bra sätt. Sist men absolut inte minst så har jag provat ut en ståstol som är på väg till mig! Den är elektriskt höj- och sänkbar och i den får jag den häftiga möjligen att stå igen. Något jag inte gjort på 3 år nu! Oj, oj, oj vilken omtumlande känsla...
 
Jag kan inte med ord beskriva vad det här betyder för mig men jag känner en otrolig tacksamhet och värme till de här fantastiska människorna som dykt upp i mitt liv. Och Emmy, du är den bästa arbetsterapeut jag haft, någonsin!
 
Här kommer några bilder från utprovningen av ståstolen i torsdags. Men först, det är dags för sommarvikarier hos mig. Någon som är intresserad?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Spara
Spara
Kommentera inlägget här: