majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Skratta eller gråta, del 1

Kategori: Allmänt, Funderingar

 

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Jag önskar att jag kunde skratta och jag tror att man borde gråta men ju äldre jag blir ju mer avlägset blir både skrattet och gråten. Känner mig mest trött, uppgiven och besviken, eller kanske till och med sviken? Jag ska försöka förklara.

På Gotland har vi ett elbolag, GEAB, som försörjer hela ön med el och fjärrvärme. De äger också fibernätet här i Visby. Det innebär att vi är beroende av en liten låda från GEAB, även kallad gateway, som vi kopplat in i ett skåp i tvättstugan för att vi därefter ska kunna köpa en bredbandstjänst av en annan leverantör som har tillstånd att leverera bredband via GEABS fibernät.

So far so good. Vi har valt att köpa vårt bredband av Bahnhof som vi är väldigt nöjda med MEN om vi får problem med bredbandet så får vi INTE kontakta GEAB utan är tvungna att felanmäla till Bahnhof och de i sin tur verkar inte ha någon som helst koll på den lilla lådan vi har fått från GEAB eller några rutiner för supportärenden mellan de två företagen. Det hade varit riktigt bra att ha det med tanke på att det faktiskt oftast är den lilla lådan från GEAB som varit orsak till de driftstörningar vi råkat ut för.

Nåväl, det här har inte varit något stort problem för oss under de sju år som gått sedan vi byggde huset och anslöt oss till fibernätet men visst, några haverier har vi haft och en del krångel har det då blivit. Det sköna i kråksången är när jag idag blev uppringd av en mycket trevlig kvinna som ringde på uppdrag av GEAB just med anledning att vi är anslutna till deras fibernät. Hon frågade mycket vänligt om det var okej att hon ställde några frågor kring hur vi såg på GEAB som leverantör av fibernätet och vår internetleverantör.

Det var ett riktigt bra samtal med insiktsfulla frågeställningar från GEABs sida och kvinnan var väldigt tacksam för den konstruktiva kritik jag hade kring det dåliga samarbetet mellan fiberägaren och internetleverantören där jag uppriktigt svarade att jag var riktigt missnöjd med GEAB men mycket nöjd med Bahnhof. När vi lade på kände jag mig sedd som kund, lyssnad på och att GEAB faktiskt var måna om att kunna förbättra den tjänst de tillgodoser oss med. Serviceanda när den är som bäst! Tack GEAB!

Den här händelsen i sig kan te sig rätt banal men om man sätter den i perspektiv till nästa händelse spär den bara på känslan av hur uselt en annan verksamhet kan fungera i ett helt annat sammanhang och hur betydelselös och liten den verksamheten kan få en att känna sig.

Den verksamheten jag nu talar om är Försäkringskassan, en instans i vårt välfärds-Sverige som har till uppgift att skänka oss en försäkran om att vi är omhändertagna, lika värda och har möjlighet till ett värdigt liv i form av ekonomiska hjälpinsatser till de av oss som av olika anledningar befinner oss i beroendeställning till detta system.

Jag är alldeles för trött för att fortsätta den här historien idag så jag lämnar er svävande i ovisshet för nu och återkommer imorgon med det rafflande slutet som till skillnad från GEABs agerande ovan mest speglas av inkompetens och idioti.


Tack och godnatt!

Spara

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-09-26 | 23:36:18

    Jag väntar med viss spänning och bävan på fortsättningen. Läser just nu LSS lagen extra noga!

  • Anonym säger:
    2016-09-26 | 23:37:14

    Lena var det som skrev jag glömde fylla i namnet😬

Kommentera inlägget här: