majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Nya upptäckter och gamla gåtor

Kategori: Släktforskning, Vardagsmat

 
 
Släktforskningen kommer och går och just nu är jag igång igen. Häromdagen upptäckte jag att min farfars mor, Greta Sundström, som även jag hade lyckan att få möta under mina första sju år, hade en morfars farfar vid namn Carl Magnus Fris. Denne anfader föddes 1742 som son till en tobaksfabrikör, Anders Fris. Hans far, Anders, dog 1749 när Carl Magnus bara var sju år gammal. Hans mor, Anna Berg, gifte snart om sig med Anders Dimander som ägde ett tobakskarveri i Stockholm. 1767 blev modern Anna änka igen och fortsatte på egen hand att driva och expandera tobaksrörelsen. 1790 tog hon in sonen, Carl Magnus i verksamheten och därmed bildades Anna Dimander & Son.
 
Carl Magnus fick också i slutet av 1700-talet i uppdrag av Kungen att ta över Valdemarsudde där det inte var någon ordning alls. Ägarförhållandena var omtvistade och området i oordning. Carl Magnus vårdade och utvecklade området och lät bland annat uppföra en oljekvarn (som än idag finns kvar) för att bedriva handels- och varvsindustri där. Han lät också anlägga ett större parkområde som fick namnet Frisens park. När han dog 1807 ärvde hans barn ägorna och 1839 såldes de vidare och lämnade familjen.
 
Jättespännande släkthistoria! :)
 
Nu är jag väldigt nyfiken på att lösa två andra släktgåtor. Dels vad som hände med min morfars morfar, Nils Larsson, född 1859-03-30 i Berg församling, Jämtland. Han försvinner 1898 till Amerika och där tappar jag bort honom. Tänk om han fick ny familj där!
 
Sen är det min mormors farfar, Arne Hansen som invandrar från Norge 1895. Han kommer då till Ytterhogdal, Jämtlands län, och enligt uppgifter i församlingsböckerna ska han vara född 1858-08-16 i Grue, Norge. Där tar det stopp för mig.
Så det är bara att fortsätta leta. :)
 
Jag avslutar här med ett porträtt som föreställer Carl Magnus Fris som jag fick häromdagen av en nyfunnen släkting.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: