majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Vad gör vi!?

Kategori: Hjälpmedel

 
Taklyften har slutat fungera!
Vi har ingen aning om hur vi ska få den att fungera igen.
Det är ett hjälpmedel som Hjälpmedelscentralen i Region Gotland (vår kommun) tillhandahållit.
Ett hjälpmedel som jag är helt beroende av för att förflytta mig till och från sängen. Jag hann med ett morgonbesök på toaletten men sen när jag skulle tillbaka så slutade den fungera. Den är helt död!
 
Det mest logiska kändes ju att höra av sig till Hjälpmedelscentralen. Vi ringde dit och en automatisk telefonsvarare meddelade att det var stängt. Ingen hänvisning... Region Gotlands hemsida, tänkte vi då och surfade in där. Där meddelades att Hjälpmedelscentralen inte bedriver jourverksamhet och hänvisning vidare till 112!
 
 
Nu har vi pratat med SOS Alarm som inte förstod någonting men bemötte oss på ett mycket professionellt och trevligt vis. Därifrån hamnade vi tillslut hos en person vid Region Gotland som försökte ringa alla hon kunde tänka sig att vara behjälpliga men landade tillslut i att vi skulle ringa 1177.
 
Nu har vi 1177 i luren och där försöker man hitta en lösning. Just nu föreslås vi att ringa en anhörig...
 
Jag börjar bli kissnödig!

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2015-10-18 | 15:46:17

    Hur gick det sedan för dig? Man blir helt ställd när hjälpmedel plötsligt lägger av. Har råkat ut för det ett antal gånger med min elrullstol och det är jättejobbigt innan den blir lagad igen. Rent spontant tänkte jag att du kan inte lösa själva överflyttningen med glidbräda, bälte runt midjan som assistent drar i? Inte en optimal förflyttning men i nödfall kanske fungerar. /anna

    Svar: Tack, Anna, jag berättar i ett kommande inlägg. Cliff hanger.... ;)
    Maja Ekman Olin

Kommentera inlägget här: