majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

I korta drag

Kategori: Allmänt

 
Bilen kommer hem från verkstan i dag. Det visade sig i förra veckan att det blivit något fel i det rullstolslås som sitter i golvet där jag låser fast elrullstolen när jag kör bilen, så när vi kom hem efter en härlig dag i naturen satt jag fast. Låset släppte inte stolen.
 
Med hjälp och gemensam ansträngning kom jag loss efter ca 1 timme. På Permobil kände man redan till problemet och fler hade råkat ut för samma sak. Internt var man inte överens hur de skulle förhålla sig till situationen. För mig handlade det nu om att få det fixat så jag ordnade med världens bästa gotländska verkstad, Visby Bilservice, så de fick kontakt med Permobil och kunde laga låset igen. Så nu ska bilen vara lagad, nyservad och ha sprillans nya däck. Redo för nya äventyr!
 
Samma dag som bilen gick söder fick jag ett samtal från en läkare på lasarettet som ville tala om att de tre förändringar jag har på levern INTE har växt så det var ingen fara. Jag blev så ställd för jag visste inte ens om att jag hade dem men nu kan jag tydligen fortsätta att inte oroa mig i alla fall.
 
Hjärtat däremot. Efter drygt en månads tilltagande besvär med andfåddhet, trötthet, svullnad,vätska i ena lungan och extremt högt blodtryck åkte jag in till lasarettet i tisdags och fick lämna lite prover och undersöktes av olika läkare. Sex timmar senare kunde jag ta färdtjänst hem igen med tre nya mediciner mot hjärtsvikt, högt blodtryck och en vätskedrivande. Det blir uppföljning på hjärtkliniken om några veckor.
 
ca 50% av alla med min diagnos får även påverkan på hjärtmuskeln. Inte alls kul men ändå skönt att få det bekräftat så jag kan bli behandlad för det. Förhoppningsvis kommer jag kunna må mycket bättre igen snart.
 
Nu inväntar jag mitt nästa läkarbesök nästa vecka på Gynmottagningen för att ta reda på hur det ser ut med mitt Myom. Tydligen en väldigt vanlig godartad knöl i eller intill livmodern som kan växa och bli rätt stora. Man kan ha flera också och de går att behandla även om de kan försvinna av sig själva också. Så, det är spännande nästan jämt!
 
Nu ska jag plugga lite Ornitologi, virka och sen kolla serier med min älskade Johan.
Ha en härlig helg i vårsolen!
 
 
 
Kommentera inlägget här: