majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Ilska

Kategori: Allmänt, Funderingar, Kroppen

Så fantastiskt skönt att vakna och somna med den frodiga grönskan utanför sovrumsfönstret på näthinnan. Att glänta lite på fönstret och känna doften av nyklippt gräs, kaprifol och syrén i brisen som drar in blir sinnebilden av fulländning.

Det här kan nog få vem som helst att må lite bättre rent mentalt och så är det delvis även för mig. Jag mår också fysiskt lite bättre sedan jag ökade på den vätskedrivande medicinen och även höjde syretillförseln lite under natten. Att må bättre fysiskt innebär också att det finns ork till att reagera på saker jag inte reagerat på tidigare.

Lite PMS och en skvätt klimakteriepåverkan och som sagt lite extra energi så fanns det tydligen en extremt arg Maja i mig. Hon var så vansinnigt och besinningslöst arg (tur att jag inte kan lyfta armarna...) så hon sade så elaka saker till den person jag älskar så enormt mycket men som tur var kunde han se vad som hände och visste precis hur han skulle hantera den där arga som nu bara var ångerfull och ledsen.

Det tog inte så lång tid för mig att förstå vad som hänt. Av alla känslor jag jobbat så framgångsrikt med att dölja genom åren är ju sorg den känsla som fått ta störst plats i mig, sorgen att förlora min funktionalitet. Den är ganska lätt att bejaka, ta på och ge utlopp för. Oftast kommer den ut som gråt. En annan känsla jag jobbat mycket med är ångest. Ångesten att bli någon jag inte vill vara eller att inte veta hur sjuk jag kommer bli. Ångesten att inte kunna ta djupa andetag eller känna att hjärtat slår alldeles för fort. Den är lite jobbigare tycker jag. Svårare för mig att identifiera för den har jag levt sida vid sida med nästan hela livet och jag har blivit vilseledd av sjukvården som tagit den för magkatarr eller depression. Nu vet jag att den där knuten i magen är en ångestknut och den behöver jag verkligen lyssna på och hantera för att den ska släppa taget. Det kan innebära att vara i känslan ett tag, tänka på saker som får mig att må bra och kanske ta hjälp av ångestdämpande tabletter.

Det jag kände nu var ilska. Den känslan har jag aldrig tillåtit mig att känna och ge uttryck för tidigare i förhållande till min sjukdom. Men jösses vad arg jag är på den här sjukdomen och där och då var det något som fick mig att se Johan gestalta sjukdomen. Den var han och han var den. Undermedvetet kanske också för att han är den tryggaste platsen i min tillvaro, den jag älskar utan förbehåll som också älskar mig tillbaka. Den låter helt flummigt men det blev så tydligt för mig. För Johan också, tack och lov. Det var obehagligt men helt oundvikligt.

Nu ska jag bara klura ut hur jag ska göra i framtiden när ilskan vill ta plats och letar sig ut. Hur slår man på en boxningssäck när man inte kan lyfta armarna? Hur tar man ut sig totalt på en löparrunda när man inte kan stå? Hur kan jag få ur mig aggressionen på ett bra sätt? Tips mottages tacksamt! ;)

Dags att sova för imorgon är det tisdag!

Ta hand om dig och varandra.

 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2020-06-01 | 21:51:12

    Den klurar jag med på... saknar att få utlopp för min ilska - och ångest i en rent fysisk form...
    Kram /akj

    Svar: Eller hur!?! Kram <3
    Maja Ekman Olin

  • Anonym säger:
    2020-06-01 | 23:38:56

    Förut gosade jag med hunden. Hon förstod mig. Hon visste precis ad jag behövde och när. Sen jag förlirade henne blev det pyssel, gjorde något hela tiden för att slippa känna efter hur dåkigt jag mådde. Sen kom sönderfallet.. ångest och depression,piller och fler piller. Nu har jag vaknat, gör det jag gillar för stunden. Träffar barnbarnet och dottern när jag vill, odlar, ut i naturen, äter det jag vill, dricker det jag vill, skiter i andra och hjälper min mor. Ont har jag och ont gör det, men det struntar jag i, jag lever. Och man får väl nöja sig med den man är när man inte blev som man skulle..

    Svar: Jag hoppas du kan tycka om dig själv som du är. Det är nog det finaste du kan ge dina barn, barnbarn och mamma. Stor kram <3
    Maja Ekman Olin

Kommentera inlägget här: