majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Sommartider

Kategori: Funderingar, Hjälpmedel, I backspegeln

 
För de allra flesta är sommaren den tiden på året man längtat efter större delen av resten av året. Det är då vi har semester, kopplar av, umgås med familjen och vilar upp oss inför en ny höst och vinter. Men är det inte lite som bilden jag tog häromdagen här ovan? Så kan jag känna iaf. Att innan man kan njuta av den där sommaren måste man först ta sig förbi den där mörka väggen. En vägg som i mitt fall består av allt det praktiska kring att ordna så att mina tre assistenter får sin välförtjänta semester. Lämna min dagliga trygghet och släppa in nya modiga, fina människor in i min innersta sfär. Jag vet att det kommer bli bra, det ser jag ju genom väggen i ljuset på andra sidan men först måste jag gå igenom det dunkla. Vi är nog många som stressar upp oss några extra varv för att få till den där efterlängtade sommaren. Förhoppningsvis hinner vi varva ner och njuta lite innan vi ska tillbaka till vardagen igen.
 
Det har varit en känslosam vår för min del då min äldsta farbror somnade in i den sista vilan och en vacker begravning hölls för honom i Katarina kyrka på Södermalm i Stockholm. Som motvikt till detta tog min son studenten och firades av släkt och vänner vid en härlig mottagning. Jag är så stolt och glad att båda barnen nu tagit klivet ut i vuxenvärlden och är så fina, roliga och kloka båda två.
 
Till något helt annat! Jag måste berätta om den undebara lampan som jag införskaffat. När jag behöver hjälp så har jag alltid ropat på min assistent tidigare men nu slipper vi det. Den här gulliga lampan är uppkopplad till vårt WIFI så jag kan styra den med min iPhone. Nu tar jag bara fram mobilen, öppnar appen och trycker på och av lampan borta hos assistenten som ser det blinkande ljuset och kommer hit. Så otroligt smart, smidigt och roligt! Jag kan tillochmed välja vilken färg lampan ska lysa i! Här kan ni läsa mer om belysningssystemet från Philips, Hue.
 
 
 
 
 
Spara
Spara
Kommentera inlägget här: