majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Sängdagar

Kategori: Allmänt, Funderingar, Kroppen, Natur

 
Fardumeträsk, Gotland 8/3-2016
 
Idag är en "sängdag". Det är vad jag kallar dagar för som innebär att jag är så slut i kroppen att jag inte orkar vara uppe. Jag har inte ork till dusch, påklädning eller ens att bara sitta upprätt i min stol. Mitt gamla jag hade aldrig kunnat erkänna för mig själv att en sån här dag fanns. I min natur ligger det närmast till hands att ignorera alla kroppens signaler om behov av återhämtning, jag ska ju bara... jag kan vila sen... bara det här också... och det där... Listan blev lång och återhämtningen kort!
 
Nu har jag börjat lära mig att utan återhämtning kan jag inte fullt ut ta vara på de stunder som verkligen har betydelse i mitt liv. Vad är vitsen med en utflykt till en vacker plats om man inte har ork till att ta in det vackra? Vad är det för mening med ett möte med en annan person om man inte har ork att vare sig lyssna till eller ta del i ett samtal?
 
Igår var en bra dag. Jag hade först telefontid med Neurologen på Visby lasarett som gick igenom vad min benskörhetsutredning resulterat i. I korta drag har jag uttalad benskörhet i höfterna och antydan till detsamma i ryggen. Även om det här drabbar ungefär var fjärde kvinna så är det aningens tidigt att drabbas i min ålder. Att jag är stillasittande pga min muskelsjukdom är förmodligen anledningen till att jag redan nu utvecklat benskörhet och tack vare en tidig utredning kan jag nu medicinera förebyggande. Förhoppningsvis får jag slippa otrevliga frakturer framöver.
 
Utöver det bad jag om ett nytt medicinskt utlåtande rörande min muskeldystrofi eftersom Försäkringskassan informerat om att det är dags att utreda mitt assistansbehov igen. Eftersom jag har en kronisk och accelererande muskelsjukdom så är det ju helt uteslutet att mitt hjälpbehov har minskat men däremot måste jag ta tag i mitt nattliga hjälpbehov. För mitt eget välmåendes skull så behöver jag hjälp att byta sovställning på nätterna. Det frestar på för mycket att bara ligga på rygg och sova. Något jag gjort sedan ca fem år tillbaka nu... Tanken på att någon ska komma in i vårt sovrum om nätterna är så avlägsen men det är väl en vanesak det med?!
 
Därefter fick jag besök av Mari Winarve från SR Gotland. Hon bandade en intervju med mig som kommer klippas ner och sändas som ett porträtt någon onsdag framöver. Det blev ett mycket trevligt, uttömmande samtal kring min livsresa. Det ska bli intressant att höra. Allt blir så verkligt när man får höra sig själv sätta ord på saker och ting, känslor och insikter. Man står liksom vid sidan om sig själv och betraktar den man är.
 
I förrgår var vi på en tur till ännu en fantastisk plats på den här vackra ön. Vi var vid Fardumeträsk där vi kunde blicka ut över en magisk natur och lyssna till massor av fågelläten. Det häftigaste av allt var Rördromen vi fick höra. Den låter som när man blåser i en flaska!!! Vi såg den inte men här är en bild på hur de ser ut. Cool va!?
 
© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki.All rights reserved.
 

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2016-03-16 | 14:38:56

    Hej, jag har med Lgmd och känner igen mkt av det du skriver om. Själv kan jag inte heller vända mig från rygg till sidan. för mig har det funkat att ha ett glid lakan i sängen, sedan ett mindre tjockt glatt tygbit där rumpan parkeras. Sedan på natten puffar jag lite på maken och han drar mig lite lätt i handen till sidan som då funkar tack vare friktionen glatt lakan mot glatt tyg. Bara tanken på assistenter i mitt sovrum på natten .... men som du skriver det är kanske en vanesak. Tror även jag hört att det ska finnas säng som går att tilta åt sidan men inte sett nån själv. Kramar Anna

    Svar: Tack Anna för att du delar med dig! Kram Maja
    Maja Ekman Olin

Kommentera inlägget här: