majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Svindlande

Kategori: Fakta, Kroppen

Idag fick jag tips från bästa Naprapaten, Ulla, om en forskarrapport från Harvard Stem Cell Institute.
 
Tanken är ofantligt svindlande! Man har nu lyckats återskapa produktionen av muskelfibrer hos både möss och människor med hjälp av stamceller. Muskelfibrer som är av så god kvalité och produktionen i så god kvantitet att man för första gången tror att man kan ha hittat en hållbar behandlingsmetod för bl.a. min typ av muskeldystrofi!
 
Tänk om...
 
Jag kan inte ens sätta ord på hur mina tankar rusar iväg just nu. Wow...
 
 

KOMMENTARER:

  • Cecilia säger:
    2015-08-14 | 19:06:54
    Bloggadress: http://lgmd.blogg.se

    Tänk om... Hade varit fantastiskt!

  • Anna säger:
    2015-09-27 | 13:05:22

    Har följt dig lite då och då under åren. Din blogg är verkligen jättefin och dina tankar om mycket känner jag igen mig i. Så vill bara tacka dig för din fina blogg. /anna

    Svar: Tack, Anna! Vad glad jag blir att du gillar bloggen. Kram, Maja!
    Maja Ekman Olin

  • Hanna säger:
    2016-05-11 | 21:50:47

    Hej Maja!
    Snubblade in påfin blogg via instagram. Jag har oxå en muskelsjukdom (ärftlig myopati med tidig andningssvikt). Forskningen du nämner låter väldigt spännande! Tänk om!!! Givetvis nyfiken på om min variant av muskelsjukdom omfattas av de lyckade resultaten. Måste komma ihåg att ta upp det med min neurolog.

    Svar: Hej, Hanna! Hoppas, hoppas!Kram Maja
    Maja Ekman Olin

Kommentera inlägget här: