majasmuskler.blogg.se

Här kan ni följa mina tankar, funderingar, reflektioner och filosofier kring allt mellan himmel och jord men framförallt kring min vardag och livssituation. När jag var 21 år fick jag diagnosen LGMD2i som är en accelererande muskelsjukdom som idag innebär att jag är helt beroende av elrullstol för att ta mig fram och assistans all min vakna tid för att kunna leva ett så "vanligt" liv som möjligt. Fotografering och bildhantering är superkul så räkna med en hel del bilder.

Med rullstol på stranden

Kategori: Fakta, Hjälpmedel, Tillgänglighet

 
Jag har aldrig varit någon storbadare direkt. Det ska vara vansinnigt varmt, vindstilla och näst intill kroppstemperatur på vattnet för att jag ska vilja ta mig ett dopp. Helst också en botten utan stenar och sjögräs! Solen däremot fullkomligt älskar jag! Det är ren och skär njutning att få sitta och känna värmen av solen mot huden.
 
Hänga på stranden gör jag därför mest nuförtiden för att få se övriga familjen njuta av sköna bad. Stränder är ju tyvärr en av de miljöer som är mest otillgängliga när man som jag är helt beroende av rullstol. Hjulen gräver lätt ner sig i sanden av rullstolens tyngd och sen blir det väldigt knepigt att ta sig därifrån...
 
Därför blev vi alla så glada när vi iår hittade till stranden i Herta på Gotlands östkust. Där är stranden ganska smal och man har lagt ut en bred gummimatta som en gång över stranden så att man kan ta sig hela vägen ner till vattnet om man har rullstol, barnvagn eller rollator. Tyvärr så var det inte så bra underhållet så sanden hade sköljts upp på stranden och lagt sig i en tjock vall över gummigången så man kom inte ända ner till vattnet, det tog stopp mitt på stranden. Det klart det hade varit mysigt att rulla ner och doppa fötterna i vattnet men jag kunde ju i alla fall sitta med familjen mitt på stranden och se på när de badade. De har en stor parkering och en liten kiosk i anslutning till stranden. Perfekt!
 
Nu är det bara värmen som fattas... ;-P
 
 

KOMMENTARER:

  • pappa säger:
    2015-08-03 | 07:58:44

    Fantastiskt härligt för dig, synd det där med sandvallen halvvägs. Kram på dig och dom andra.

Kommentera inlägget här: